ینگی قلعه صفای باغ قوات گلی حاج رضا نوری

ینگی قلعه صفای باغ قوات گلی حاج رضا نوری

باغبان پیر باغ دیگر از گلها نمی گیرد سراغ
ینگی قلعه صفای باغ قوات گلی حاج رضا نوری

ینگی قلعه صفای باغ قوات گلی حاج رضا نوری

باغبان پیر باغ دیگر از گلها نمی گیرد سراغ

فنون تکواندو

فنون تکواندو

والدین عزیز، همانطور که میدانید یکی از صفاتی که به تکواندو نسبت میدهند ورزش سازنده کودکان است. مطمئنا شما پیشرفت درسی و اخلاقی و همچنین شادمانی فرزندتان را آرزو دارید. در متن زیر چند خصوصیت را که برای شاد بودن، باید در کودکان باشد به طور مختصر بررسی میکنیم و شرح میدهیم چگونه تکواندو به آن ها کمک می کند به این خصوصیات دست یابند. 


»
سلامت جسمی
کودکان باید این را بفهمند که داشتن زندگی سالم و سلامت چکیده ی همه ی خصوصیات خوب است. سه معیار باعث زندگی سالم و سلامت می شوند: تمرین ، تغذیه و بهداشت. تکواندو به کودکان در معیار تمرین کمک میکند و در کنار آن، کودک را به دو معیار دیگر هم راهنمایی میکند. مثلا اساتید تکواندو به آنها میگویند که خوردن غذاهای سالم و مقوی از آنان مبارزین خوبی خواهد ساخت و همچنین از آنها میخواهند در کلاس مساله ی بهداشت را رعایت کنند و با انجام این کار در کلاس، آنان عادت می کنند در همه ی کارهای خود بهداشت را رعایت کنند.



»
تسلط بر هوای نفس
کودکان باید یاد بگیرند چگونه رفتار و کارهای خود را کنترل کنند. اگر خانواده ها برای رفتار کودکان حد و مرزی تعیین نکنند و یا حد و مرز را تعیین کنند ولی توجه زیادی به رعایت کردن آن توسط کودک نکنند یادگیری تسلط بر هوای نفس برای کودکان سخت می شود و این فکر در آنها بوجود می آید که این حد و مرز را میتوانند تغییر دهند. تکواندو قوانین رفتاری دارد که باید اکیدا رعایت شوند. اگر کودک بخواهد به تمرین با دوستانش ادامه دهد باید یاد بگیرد رفتارش را کنترل کند و گرنه باید منتظر عواقب آن باشد.



»
تمرکز
تکواندو با دو روش به کودکان یاد میدهد تمرکز حواس داشته باشند و حواس پرتی را از خود دور کنند.

1-
تمرین فرم های تکواندو نیازمند داشتن تمرکز حواس برای اجرای دقیق فرم است. کودکان با تمرین این فرم ها بطور نا خود آگاه پس از مدتی دارای تمرکز حواس می شوند.

2-
مبارزه ی تکواندو تمام فکر و تمرکز فرد را می طلبد و گرنه آن فرد در مبارزه شکست خواهد خورد. با تمرین مبارزه ی تکواندو کودک یاد میگیرد فکر خود را بطور کامل یک جا متمرکز کند.



»
احترام
کودک بی ادب به کسی احترام نمی گذارد و در افکار خودش ، خودش را فردی می بیند که شایسته ی احترام نیست و عزت نفس را از همان سن کم از دست می دهد. تکواندو به کودکان یاد می دهد نه تنها در کلاس و نسبت با استاد بلکه در هر زمانی و مکانی و نسبت به همه مودب باشند و مهمترین کار تکواندو برای آموزش این خصوصیت، احترام گذاشتن اساتید به شخصیت همه شاگردان است و وقتی کودکی دید در کلاس تکواندو مورد احترام قرار میگیرد، خود بخود رفتار و ادب در وجود او جوانه می زند.



»
اعتماد به نفس
تکواندو به کودکان می آموزد در هر کاری ماهر باشند و این مسئله در آنها ایجاد اعتماد به نفس می کند. همه میدانند که وقتی کسی بر کاری مسلط باشد در انجام آن کار اعتماد به نفس کامل خواهد داشت. و اعتماد به نفس کم کم به تمام جنبه های زندگی کودک وارد میشود.

 

»
تقویت ایمان و معنویت
البته تقویت ایمان کودک وظیفه ی والدین است. به کودکتان بیاموزید با خدا رابطه واقعی برقرار کند و این رابطه را همیشه حفظ کند. یکی از بهترین راه های برقراری این رابطه آموزش نماز و قرآن از همان سن کم است. امروزه متاسفانه خیلی افراد حقیقتی را به نام _کار خیر و کار زشت_ قبول ندارند یعنی به نظر آن ها انسان می تواند هر کاری که دلش خواست بکند و هیچ مانعی برای او وجود ندارد. بدون درک حقیقت، کودکان هرگز وجود رنگ خاکستری را بین سیاه و سفید که مردم در آن آزادند که راه حق یا باطل را انتخاب کنند درک نخواهند کرد و طبیعتا خود را از همان ابتدا در تیرگی می بینند. جالب اینجاست که در بعضی کشورها تکواندو را در موسسات مذهبی آموزش می دهند. البته این کشورها این کار را فقط در مورد تکواندو انجام می دهند و نه هیچ رشته ی دیگر. با این اوصاف تکواندو بگونه ای به تقویت ایمان افراد بخصوص کودکان هم کمک میکند.



»
صداقت
صداقت بدون شک خیلی فراتر از فقط دروغ نگفتن است. صداقت به معنی عقیده و هنر خوب بودن است و باز تاکید میکنم نه فقط به معنی نگفتن دروغ. صداقت نشانه ی عزت نفس است چون فرد دارای عزت نفس خودش را در مورد کارهایش مسئول میداند و همین احساس مسئولیت است که باعث راستی و درستی فرد میشود. کسی که کارهایش درست باشند نیازی به دروغ گفتن و فریب دیگران ندارد. تکواندو به کودکان یاد میدهد راستگو باشند حتی در مواردی که راستگویی سخت است و یا عرف نیست.



»
شجاعت
اگر کودکی دائما از چیزی بترسد کم کم توانایی رویارویی با محیط اطرافش را از دست می دهد. در این صورت به جای کسب تجربه از زندگی، فقط آسودگی خاطر او کم و کمتر می شود و این باعث سخت شدن زندگی از همان سن کم برایش میشود و می تواند عواقبی جبران ناپذیر داشته باشد. ترس باعث عقب کشیدن کودک و جلوگیری از تجربه ی چیزهای جدید میشود و همین مسئله باعث عقب ماندگی رفتاری میشود. تکواندو به کودکان یاد می دهد چگونه با ترس خود روبرو شده و بر آن تسلط یابند. در نتیجه شجاعت آنها زیادتر شده و دیگر از تجربه ی چیزهای جدید نمی ترسند.



»
کمک
کودک باید لذت کمک کردن به دیگران را حس کند تا در آینده فردی شود که به جامعه اش کمک کند. هنرجویان تکواندو یاد میگیرند به شاگردان مبتدی آموزش دهند. بدین وسیله آنها میفهمند که کمک کردن به بقیه چه احساسی خوب در آن ها بوجود می آورد. 



»
خوش بینی
کودکان باید به زندگی خود مثبت نگاه کنند نه منفی. اساتید واقعی تکواندو هرگز به یک هنرجو نمیگویند تو این تکنیک را اشتباه اجرا میکنی. بلکه آنها را تشویق میکنند و میگویند چگونه میتوان آن تکنیک را بهتر اجرا کرد. در نتیجه کودک نگاهی مثبت به آینده ی خود خواهد داشت و توانایی انجام هر کاری را در خود خواهد دید.



»
مسئولیت پذیری
تکواندو به کودکان یاد میدهد تا هم در برابر کارهای خودشان و هم در برابر کارهایی که به آنها واگذار میشود مثلا دادن آموزش به هنرجویان با درجه پایین تر مسئول باشند. وقتی استادی احساس کرد شاگردش مسئولیت پذیری را یاد گرفته و در برابر کارهایش احساس مسئولیت میکند ، وظایف بزرگتری به او محول میکند.

 

»
آداب معاشرت
متاسفانه در دنیای ماشینی امروزه که روابط بین همسایه ها و اقوام روزبه روز در حال کمتر شدن است، اغلب کودکان هرگز آداب معاشرت را یاد نمی گیرند و وقتی به سنی می رسند که باید با جامعه روبرو شوند احساس کمبود و ناتوانی می کنند. این مشکل فقط با رابطه داشتن کودک با دیگران حل میشود. کودکی که با افراد مختلف رابطه داشته باشد، انواع رفتارها و کارها را می بیند، میتواند خوب و بعد را تشخیص داده و در زندگی خودش اعمال کند. رفتن به کلاس های تکواندو باعث میشود کودک شما با افراد زیادی هم در سن و سال خود، هم بزرگتر و هم کوچکتر رابطه داشته باشد و می تواند آداب معاشرت و رفتارهای مناسب را یاد بگیرد. و وقتی به سنی رسید که لازم بود با جامعه روبرو شود، پخته و باتجربه خواهد بود.



»
ایستادگی
گاهی اوقات چیزی را که میخواهیم به آسانی بدست نمی آید. در تکواندو بعضی کودکان دیرتر از بعضی دیگر ارتقاﺀ درجه پیدا میکنند. تکواندو به کودکان می آموزد تسلیم نشوند و اگر میخواهند موفق شوند باید در کارهایشان ایستادگی کنند.


نکته ی خیلی مهم : والدین عزیز اگر فکر می کنید با وجود تمام این مزایا تکواندو ممکن است باعث آسیب دیدن کودک شما شود باید به عرض شما عزیزان برسانم که مبارزه ی تکواندو با وسایل ایمنی کامل شامل: کلاه ، محافظ شکم و سینه ، دستکش ، ساق بند ، ساعد بند ، بیضه بند و روپا بند انجام میشود و از میان هنرهای رزمی کمترین میزان آسیب دیدگی را دارد. پس اصلا لازم نیست نگران آسیب دیدگی فرزندتان در این ورزش باشید. در ضمن اصلا فکر نکنید تکواندو فقط بدرد پسران می خورد بلکه دختران نیز می توانند از تمام مزایای آن بهره ببرند. پس کودکان را از این همه کمک و مزیت محروم نکنید.

سوگی: نشست ها

چاریوت سوگی:    پاها کاملاً جفت و چسبیده به هم می باشد و وزن بدن بطور مساوی روی هردو پا تقسیم می شود.
آپسوگی:   پا ها به اندازه یک پا (طول یک کف پا) باز وزن بدن 70% پای جلو و 30% پای عقب می باشد.
آپکوبی سوگی:   پا ها به اندازه دو برابر طول کف پا از جلو ویا عقب باز و تقسیم وزن بدن در حدود 70% پای جلو و 30% پای عقب می باشد.
دیتکوبی سوگی:   پا ها از طرف پاشنه بر هم عمود هستند و تقسیم وزن بدن 75% پای عقب و 25% پای جلو می باشد (اندازه ی طول کف پا باز می شود).
چوچوم سوگی:    پا ها به اندازه دو طول کف پا از طرفین باز و وزن بدن بطور مساوی تقسیم می شود.
پیون هی سوگی:    پا ها به اندازه یک کف پا و پنجه هر پا در یک زاویه 5/22 درجه به طرف بیرون می باشد و وزن بدن بطور مساوی تقسیم می شود.

رنگ کمربند

کمربند سفید به معنای پاکی است و جواز شروع فراگیری تکواندو،زرد نشانه ای است که

هنرجو مانند جوانه ای است در حال رشد،سبز نشانه ی دفاع و هنرجویی است که به این

مرحله می رسد می تواند از خود و دیگران دفاع کند.وقتی تکواندو کار از رنگ آبی بهره می

گیرد به آرامش دست یافته است و با گذر از این مرحله می تواند کمربند قرمز ببندد و علیه

مهاجم و بی عدالتی و جهل قیام کند.تکواندو کار با کمربند سیاه درگیر روحیه ای تهاجمی و

دنیای ناشناخته است.زمانی که به کمربند سیاه دست می یابد،تازه متوجه می شود که تصورات

شروع کارش از تکواندو بسیار ابتدائی و کودکانه بوده و اکنون بیشتر در محاصره ناشناخته ها

قرار دارد.امروز علاوه بر آبی آسمانی،قرمز غروب،سبز درختان و سایر رنگها هزاران

رنگ در دست داریم و این رنگها طبیعی هستند که در عمق روح و جان ما اثر می گذارند.در

بین رنگها برخی مورد علاقه ما هستند و برخی هم بر عکس نفرت ما را بر می انگیزند و

نسبت به گروهی از رنگها نیز بی تفاوت هستیم.زندگی بشر در بدو پیدایش بر پایه عواملی

چون شب و روز،تاریکی و روشنی و....بنا شده ،که خارج از کنترل وی بوده است.شب

باعث توقف فعالیت های انسان بوده و آدمی با خواب به پیشتاز طلوع آفتاب می رفته است.رنگ های

مربوط به این دو محیط آبی آسمانی و زرد است.رنگ آبی تیره،آرامش و سکون است.فعالیت

های بشر در جهت پیروزی و دفاع بوده،فعالیت های مربوط به حمله پیروزی به رنگ قرمز

مشخص می شود و فعالیت های مربوط به دفاع با رنگ سبز نشان داده می شود.

تکواندو هنر دفاع است نه تهاجم.

لباس تکواندو توبوک(Tobok)نام دارد و شامل پیراهن سانگی(Sangi)،شلوار(Hai

کمربند(TTI)است.رنگ لباس مخصوص تکواندو سفید و بیانگر صلح و دوستی است.سفید

پک(Pack)نشانه پاکی و صداقت است.تکواندو اساسا جهت دفاع ابداع شده است نه تهاجم،اگر

به محتوای تکنیکی فرم ها توجه کنید،در می یابید که همگی با حرکات دفاعی شروع می شوند

،آن هم از طرف چپ.قلب که زمانی مرکز احساسات شناخته می شد و اکنون ثابت شده است

که هر احساسی بر آن اثر می گذارد،در سمت چپ قرار دارد.با توجه به محتوای دفاعی

تکواندو،لازم است شکل ظاهری هر تکواندو کاری به گونه ای باشد که احساسات پاک و

صداقت وی را بیان کند در این میان رنگ سفید سمبل صلح و دوستی انتخاب شده است.فرم

های لباسهای سنتی تکواندو با لباس کشاورزان مطابقت دارد و بیانگر این مطلب است که

تکواندو توسط کشاورزان و جهت دفاع از خانواده،زمین و مرز و بوم تمرین می شده و بعدها

توسط آنها تحول یافته است.با تشکیل فدراسیون جهانی تکواندو(WTF)و با توجه به رشد

چشمگیر آن در دهه 80 تصمیم بر آن شد تا جهت شناسایی و تفکیک تکواندو از سایر هنرهای

رزمی که دارای لباس مشابه هستند،لباس جدید با فرم یقه(لی)طراحی می گردد یا اینکه فرم

لباس تا حدی تغییر یافت و لیکن شکل کلی آن دست نخورده باقی ماند و مخصوصا رنگ سفید

لباس که سمبل صلح است.کمربند های رنگارنگ در سالهای نچندان دور،در میهن خودمان

چیزی به نام شال در پوشاک عمومی مردان وجود داشت که نمونه هایی از آن اکنون نیز در

بین مردمان استانهای کردستان،کرمانشاه،ایلام،گیلان و برخی عشایر وجود دارد.در سایر نقاط

جهان نیز شال به انواع مختلف وجود داشته است و برخی دهقانان بی بضاعت به جهت صرفه

جویی در هزینه پوشاک از شالهای کوچک و گاه از شالهای باریک با یک یا دو دور استفاده می

کردند.این نوع شال هم در هنرهای رزمی ظاهر شد و به تدریج جهت تعیین میزان پیشرفت

هنرجویان از رنگ های مختلف کمربند های بر اساس طول موج آنها تنظیم شوند،در آن

صورت رنگ قرمز در ابتدا می آمد و رنگ سفید در وسط.این گونه ترتیب رنگ ها با

فرهنگ زندگی انسان هماهنگی ندارد و نمی تواند راهنما و بیانگر مسیر حرکت وی

باشد.سفید،نشانه صداقت و صلح سفید رنگ پاکی، صداقت،صلح و دوستی است.

رنگ سفید در همه ادیان مورد احترام است و برخی نیز آن را مقدس می دانند.

کمربند سفید به معنای پاکی هنرجو از ماهیت تکواندو است.

اگرچه هنرجویان مبتدی اطلاعات مختصری از تکواندو دارند،ولی درک عمیقی از

تکواندو ماهیت تمنیکها و اصول آن ندارد.ضمنا سفید بیانگر این است که هنر جو هیچ درجه

ای یا رتبه ای در زمینه ی تکواندو ندارد.زرد بیانگر امید و کوشش

زرد رنگ آفتاب و نور است.رنگ امید و کوشش.رنگ محرک کمربند زرد بیانگر این است که

هنرجو با اشعه تکواندو روبرو شده و می رود تا به عمق آن دست یابد.به معنای دیگر جوانه

دانه ها در ابتدا زرد رنگ هستند و پس از رشد به رنگ سبز در می آیند بنابراین می توان گفت:

هنرجو مانند جوانه ای است که با تلاش پیگیر سعی در رشد و شکوفایی دارد.سبز،نشانه دفاع

جوانه ای که سر از خاک بیرون می آورد به تدریج رنگ سبز به خود می گیرد.سبز رنگ

دفاع است.دفاع از تکواندو دفاع از خود،دفاع از دیگران.همانگونه که گفته شد تکواندو هنر

دفاعی است.کلیه تکنیک های آن در جهت دفاع ابداع شده اند.هنرجو در این مرحله با تاکتیک

های اساسی آشنایی کامل یافته و می تواند به خوبی آن ها را اجرا کند.می تواند تکنیک ها را

درک کند و کوتاه کلام از ماهیت تکواندو آگاه شده است.آبی،تداعی آرامش

آبی رنگ آرامش است.رنگ آب دریاها و رنگ آسمان.نهال تکواندو اینک سر به آسمان کشیده

و از گزند طوفانها در امان است.اینک آرامش یافته است.حالا تکواندو کار درختی شده که می

تواند به راحتی چون چتری خود و دیگران را محافظت کند.

قرمز،رنگ تهاجم قرمز رنگ حمله و هجوم است.رنگ جنگ و خون.رنگ شعله و آتش است سرخی افق

بامدادان و غروب شامگاه.هنرجوی تکواندو از یک سو می تواند بر ظلم و ستم،نادانی جهل و

بی عدالتی قیام کند و از طرفی رو به روشنایی روز می رود به سوی اوج تلاش و فعالیت و

از جهتی به شب نزدیک می شود.   سیاه:دنیای ناشناخته ها

سیاه رنگ ناشناخته ها،رنگ بیم و هراس و رنگ یاس و ماتم است.هنرجوی تکواندو به

ناشناخته ها رسیده است. از طرفی روحیه تهاجم که در کمربند قرمز یافته با هم درگیر می

شوند.آرامشی که در کمربند ابی یافته،او را صبور ساخته است.در مقابل ناشناخته ها با

مهارتی که در خلال سالهای تمرین یافته به پا می خیزد و به شناسایی درون خود می

پردازد.اکثر دارندگان کمربند سیاه در ابتدا خود را علامه دهر می دانند،ولی چندی بعد در می

یابند که در میان ناشناخته ها محصورند.در این لحظات بهرانی تکواندو،چراغ تابناکی است

که تکواندو کار را به سرمنزل مقصود می رساند.روحیه ی سرسختی و تسلیم ناپذیری که در

خلال تمرینات کسب کرده تکواندو کار را وا می دارد تا در میان ناشناخته گام بردارد و با

تجربیات قبلی آن را بسنجد.احترامی که مردم نسبت به رنگ سیاه دارند،هر تکواندو کار را به

سوی کشف واقعیات زندگی سوق می دهد.

تلفظ کره ای

ترجمه فارسی

تلفظ کره ای به لاتین

سوگی

ایستادن

Sogi

آپ سوگی

ایستادن راحت

Ap Sogi

آپُ رو سوگی

راه رفتن به جلو

Apo Ro Sogi

آپکوبی سوگی

ایستادن به جلو

Ap Kobi Sogi

دیت کوبی سوگی

ایستادن به عقب

Dit Kobi Sogi

هاکتاری سوگی

ایستادن درنا ( بصورت یک پا )

Haktari Sogi

کوآسوگی

ایستادن ضربدری

Ko A Sogi

موآ سوگی

ایستادن بصورت هردو پا باهم چسپیده

Mo A Sogi

جونبی سوگی

ایستادن بصورت آماده باش

Jonbi Sogi

جوچوم سوگی

ایستادن بصورت اسب سواری

Jo Chom Sogi

بوم سوگی

به حالت ببر ایستاده

Bom Sogi

 

شمارش کره ای

تلفظ کره ای

ترجمه فارسی

تلفظ کره ای به لاتین

هانا

یک

Hana

دول

دو

Dol

سِت

سه

Set

نِت

چهار

Net

داسوت

پنج

Dasot

یوسوت

شش

Yosot

ایل کوپ

هفت

Eilekop

یو دُل

هشت

Yo Dol

آ هوپ

نه

A hop

یول

ده

Yol

 

دفاع ها

تلفظ کره ای

ترجمه فارسی

تلفظ کره ای به لاتین

ماکی

دفاع

Maki

آره ماکی

دفاع پایین بدن

Are Maki

مومتونگ ماکی

دفاع وسط بدن

Momtong Maki

اولگول ماکی

دفاع بالای بدن

Aol gol Maki

گودوروماکی

دفاع دو تایی

 Godoro Maki

سون نال ماکی

دفاع با تیغه دست

Son Nal Maki

مومتونگ سون نال ماکی

دفاع وسط با تیغه دست

Momtong Son Nal Maki

آره سون نال ماکی

دفاع پایین با تیغه دست

Are Son Nal Maki

اولگول سون نال ماکی

دفاع بالا با تیغه دست

Aolgol Son Nal Maki

سانتول ماکی

دفاع با دو دست به صورت سه قله کوه

Santol Maki

گاوی ماکی

دفاع به صورت قیچی کردن

Gavei Maki

یوپ ماکی

دفاع از پهلو

Yop Maki

آره اوتگورو ماکی

دفاع پایین دو مشتی

Are Aotgoro Maki

اولگول اوتگورو ماکی

دفاع بالا دو مشتی

Aolgol Aotgoro Maki

هیچ یو ماکی

دفاع دو تایی ( از دو طرف )

Hichyo Maki

 

تکنیک های دست

تلفظ کره ای

ترجمه فارسی

تلفظ کره ای به لاتین

سون

دست

Son

سون نال

تیغه دست

Son Nal

سون نال دونگ

تیغه داخلی دست

Son Nal Dokg

هان سون گاماک

یک انگشت نیزه ای دست

Han Son Gamak

باتانگ سون

کف دست ( قسمت ضربه زننده )

Batang Son

پیون سون کوت

نوک نیزه ای انگشتان دست

Pyon Son Kot

کال جی بی

دست بصورت دهان ببر

Kal Ji Bi

دوسون گاماک

دو انگشت نیزه ای دست

Do Son Gamak

پال کوپ

آرنج دست

Pal Kop

پال موک

ساعد دست

Pal Mok

باکات پال موک

لبه بیرونی ساعد دست

Bakat Pal Mok

آن پال موک

لبه داخلی ساعد دست

An Pal Mok

میت پال موک

داخل ساعد دست ( قسمت نرمی دست )

Mit Pal Mok

دونگ پال موک

پشت ساعد دست

Dong Pal Mok

 

تکنیک های مشت

تلفظ کره ای

ترجمه فارسی

تلفظ کره ای به لاتین

جیروگی

ضربه مشت

Jirogi

مومتونگ جیروگی

ضربه مشت به وسط بدن

Momtong Jirogi

اولگول جیروگی

ضربه به بالای بدن

Aolgol Jirogi

آره جیروگی

ضربه به پایین بدن

Are Jirogi

اورون یوپ جیروگی

ضربه به پهلوی راست

Aoron Yop Jirogi

ون یوپ جیروگی

ضربه به پهلوی چپ

Wen Yop Jirogi

چیگی

ضربه پرتابی ( مثل ضربه چکش )

Chigi

مه جوموک چیگی

ضربه چکشی مشت

Mie Jomok Chigi

سونال چیگی

ضربه با تیغه دست

Son Nal Chigi

سون نال بکت چیگی

ضربه با تیغه دست به سمت بیرون

Son Nal Bakat Chigi

جی چو جیروگی

ضربه معکوس مشت

Jei cho Chigi

اولیو چیگی

ضربه آپارکات مشت

Aolyo Chigi

نریو جیروگی

ضربه عمودی مشت به پایین

Neryo Chi

 

پال چاگی ( ضربات پا )

تلفظ کره ای

ترجمه فارسی

تلفظ کره ای به لاتین

چاگی

پا

Chagi

آپچاگی

ضربه پا به جلو

Apchagi

آپ میلگی

ضربه فشاری با کف پا به جلو

Ap Milgi

پیتورو چاگی

ضربه با پشت پا به طرف بیرون

Pitoro Chagi

پکات نریو چاگی

ضربه پا پایین رونده از داخل به خارج

Pakar Neryo Chagi

آن نریو چاگی

ضربه پا پایین رونده به از خارج به داخل

An Neryo Chagi

دولیو چاگی

ضربه دورانی

Dolyo chagi

هوریوچاگی  (موم دولیوچاگی )

ضربه دورانی با کف پا

Horyo chagi

یوپچاگی

ضربه با تیغه پا

Yop chagi

تی چاگی

ضربه با پاشنه پا

Tie chagi

 

 

 

وِن

چپ

Wen

اُرون

راست

Aoron

تیو

پرش

Tiyo

تیو آپچاگی

ضربه پرشی به جلو

Tiyo Ap chagi

تیو دولیو چاگی

ضربه پرشی دورانی

Tiyo Dolyo Chagi

تیوتی چاگی

ضربه پرشی با پاشنه پا

Tiyo Tie Chagi

تیو موم دولیو چاگی

ضربه پرشب با چرخش بدن

Tiyo Mom Dolyo chagi

تیو باکات نریو چاگی

ضربه پا پرشی ازبالا به پایین ( ازداخل به خارج)

Tiyo Pakar Neryo Chagi

تیو آن نریو چاگی

ضربه پا پرشی از بالا به پایین ( از خارج به داخل )

Tiyo An Neryo Chagi

موروپ چاگی

ضربه با زانو

Morop chagi

آنتونی رابینز

آرام صحبت کنید ولی سریع فکر کنید.

وقتی کسی از شما سوالی می پرسد که نمی خواهید پاسخ دهید ، لبخندی بزنید و بگویید "چرا می خواهی این را بدانی؟"

به خاطر داشته باشید که عشق بزرگ و موفقیتهای بزرگ مستلزم ریسک های بزرگ هستند.

وقتی کسی عطسه می کند به او بگویید "عافیت باشد"

وقتی چیزی را از دست می دهید ، درس گرفتن از آن را از دست ندهید.

این سه نکته را به یاد داشته باشید : احترام به خود ، احترام به دیگران و مسئولیت همه کارهایتان را پذیرفتن.

اجازه ندهید یک اختلاف کوچک به دوستی بزرگتان صدمه بزند.

وقتی متوجه می شوید که که اشتباهی مرتکب شده اید ، فوراً برای اصلاح آن اقدام کنید.

وقتی تلفن را بر می دارید لبخند بزنید ، کسی که تلفن کرده آن را درصدای شما می شنود.

زمانی را برای تنها بودن اختصاص دهید.

یک دوست واقعی کسی است که دست شما را بگیرد و قلب شما را لمس کند.